Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 september 2017

2006 Sapience

(67 % chardonnay, 33 % pinot meunier)

25 juli 2017 (Au Bon Manger i Reims)



Sapience, som marknadsförs som den första certifierat biodynamiska prestigechampagnen, är resultatet av ett samarbete mellan Benoit Marguet och Hervé Jestin (erkänt skicklig vinmakare och bl a känd för att ha varit källarmästare hos Duval-Leroy i många år). Även om det finns med ett litet ”élaboré par Benoit Marguet” (utvecklad av Benoit Marguet) på baksidesetiketten står det inte Marguet någon annanstans på flaskan. Och även om de flesta ser Marguet som champagnens producent är det helt uppenbart att man vill lansera Sapience som ett separat märke. Som en biodynamisk Dom Pérignon, typ! Dock inga övriga liknelser.

Det här är den första årgången av denna champagne, gjord på chardonnay från David Léclapart och pinot meunier från Vincent Laval (Georges Laval). Årgången efter (2007) tog man även med pinot noir från Benoit Lahaye. Från och med årgång 2012 har Benoit Marguet med sina egna druvor i blandningen; först sedan detta år är nämligen Marguets odlingar helt biodynamiska.



Det här är en oenothéque-variant, d v s en sendegorgerad flaska. Den blev degorgerad den 15 mars 2017 och har därmed fått ligga några år längre på jästfällningen – närmare bestämt nästan tio totalt – än de först släppta flaskorna av denna champagne. Dosagen uppgår till 3 g/l.

Det här är en fantastisk champagne! Fortfarande ung, men samtidigt mer utvecklad än den supertighta 2007:an (som jag skrev om här).

Doft: Komplex, efter hand blommig och tydligt parfymerad, doft med inslag av krita, gröna äpplen, gröna bananer, tvättmedel, lite ek och mogna plommon.

Smak: Ung och mycket torr smak med en begynnande fruktighet. Vit persika, citrus och svarta vinbär.

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028



Champagnen dracks på trevliga Au Bon Manger, en kombinerad delikatessbutik och vinaffär i Reims där man både kan äta och dricka. Rekommenderas starkt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar