Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 augusti 2018

1996 Juillet-Lallement Special Club

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

21 juni 2018 (hemma)



Det här var min sista – och bästa – flaska av denna champagne. Jag köpte sju flaskor på Systembolaget 2007 och även om det förekommit viss flaskvariation har det varit trevligt att följa champagnens utveckling under åren som gått. Kul också att få avsluta på topp!

Doft: Mogen och komplex doft av mörk choklad, mogna röda äpplen, honung, aprikos, hasselnötter, rostade hasselnötter och gräddkola.

Smak: Mogen, frisk och relativt koncentrerad smak av röda äpplen, citron, hasselnötter och lite choklad.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2015-2020

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar