Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 april 2016

1996 Juillet-Lallement Special Club

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

27 mars 2016 (hemma)

Odlaren Juillet-Lallement hållet till i grand cru-byn Verzy, som är känd för att ha mycket bra pinot noir. Firman grundades i början av 1900-talet av René Juillet tillsammans med Paul och Arthur Lallement och leds idag av Jean Lallement och hans fru Virginie. Man äger fyra hektar odlingar belägna i Verzy och Sillery (också grand cru) med delvis mycket gamla stockar. Odlingslotten La Croix Aumônier i Verzy planterades exempelvis redan 1949 av Jeans farfar. Sortimentet består för närvarande av fem olika champagner: en standardcuvée, en blanc de blancs, en rosé, en årgångscuvée samt prestigevinet Special Club. Den senare görs uteslutande på druvor från rankor som är mer än 50 år gamla.

Jag har druckit den här champagnen många gånger, varav en del av tillfällena redovisas nedan. Första gången jag provade den var 2007 och redan då visade den upp klart utvecklade toner, men det är egentligen först under de senaste två åren som den känts fullt utvecklad! Flaskan köptes på Systembolaget 2007. 2008:an av denna champagne släpptes för övrigt nu i mars på Systembolaget och finns fortfarande tillgänglig.

Doft: Mogen och kryddig doft med sherrytoner. Inslag av russin, mörk choklad, hasselnötter, pumpernickel, honung och röda äpplen.

Smak: Mogen och frisk smak av röda äpplen, citrus, hasselnötter och choklad.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2015-2020



Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar