Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 augusti 2018

Françoise Bedel Entre Ciel & Terre

(70 % pinot meunier, 30 % pinot noir)

8 juni 2018 (hemma)



Entre Ciel et Terre betyder mellan himmel och jord och är den mest ambitiösa av Bedels tre årgångslösa champagner (Origin’elle och Dis ”Vin Secret” är de båda andra). Druvsammansättningen varierar en del från år till år och ibland slänger man även i en skvätt chardonnay, men den här utgåvan är en blanc de noirs med 70 % meunier och 30 % pinot noir. Den är till största delen baserad på den härliga årgången 2008 och dessutom gjord utan dosage, d v s brut nature. Åttio procent av vinet fick sin första jäsning på ståltank och tjugo procent på ekfat. Flaskan degorgerad i maj 2016. Köpt via Systembolagets beställningssortiment i april 2018.

Den här champagnen fullkomligen skriker 2008! Åtminstone efter ett par timmars luftning, då den bjuder på underbart koncentrerad frukt i kombination med den årgångstypiska syran. Har man så här bra råvara behövs det ingen dosage! Det här är en riktigt härlig champagne även om den fortfarande är ung och helt klart ett rejält steg upp jämfört med den Origin’elle (också med 2008-bas) som jag drack två dagar tidigare.

Doft: Fruktig, nötig och något utvecklad doft med inslag av aprikos, hasselnötter och citronlakrits. Senare något karamelliserade toner.

Smak: Mycket frisk, torr och fruktig med fin koncentration. Gula äpplen, citron och aprikos. Hög syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2023-2028

Tidigare intryck av denna champagne:
2012-12-07: 85


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar