Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 12 september 2015

Vilmart Grande Réserve

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

28 juli 2015 (hemma)

Doft: Frisk, bärig och något utvecklad. Inslag av jäst, mineral och citron. Senare lite brända toner.

Smak: Mycket frisk, fräsch och fruktig smak. Relativt stram. Mineral, päron och lite blodgrape. Påtaglig syra och nästan obefintlig eftersmak. Jag sparar delar av flaskan och dagen efter har den öppnat upp sig rejält och bjuder på tropisk frukt och en närmast söt smak!

Kommentar: Grande Réserve är Vilmarts enklaste champagne. Den bygger alltid på två årgångar, i det här fallet 2010 och 2011, och i likhet med odlarens övriga champagner är den fatlagrad och gjord utan malolaktisk jäsning. Degorgerad i mars 2014. Flaskan köpt vid ett besök hos Vilmart i oktober 2014. Bör lagras ett par år till!

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2018-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar