Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 september 2015

Diebolt-Vallois Prestige

(100 % chardonnay)

16 augusti 2015 (hemma)

Doft: Fruktig och brödig doft med efter hand rostade och även lite gräddiga toner. Inslag av jäst, gul frukt, kex och rostat bröd.

Smak: Torr, fruktig och något utvecklad. Gula äpplen, apelsin, lite grädde, kex och insidan av citrusskal.

Kommentar: Diebolt-Vallois Prestige är en högklassig årgångslös champagne. Den görs på grand cru-druvor från Cramant, Chouilly och Le Mesnil-sur-Oger. Den här flaskan är buteljerad 2012, vilket enligt producenten innebär att den är baserad på årgångarna 2011, 2010 och 2009. Den vinner definitivt på lång luftning idag! Flaskan dracks under två dagar och var klart bättre dag två. Den behöver även komma upp en del i temperatur (ca 15-16 grader) för att verkligen komma till sin rätt!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2023

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar