Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 18 september 2015

2006 Jacquart Cuvée Alpha

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

6 augusti 2015 (Jacquarts champagnebar på KaDeWe i Berlin)

Doft: Sluten, något blommig och något brödig. Inslag av mineral, citrus, gula plommon och aprikos.

Smak: Ren, mycket torr och mycket frisk. Mineral, citrus och aprikos. Den känns oförlöst och alldeles för ung.

Kommentar: Cuvée Alpha är en prestigecuvée från kooperativet Jacquart i Reims. Det här är den andra årgången av denna champagne – 2005 var den första – och den är gjord av pinot noir från Mailly och Verzenay samt chardonnay från Villers-Marmery och Trépail. Dosage på 7 g/l.

Dracks från en nyöppnad flaska och det är möjligt, rent av sannolikt, att jag hade upplevt champagnen annorlunda efter en längre tids luftning. Nu kändes den mycket ung och oförlöst. Möjligen är jag därför lite för snål i min poängsättning!

Betyg idag: 82(+)

Sannolikt bäst: 2020-2027



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar