Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 1 juni 2014

Larmandier-Bernier Latitude


(100 % chardonnay)

11 april 2014 (Det Vandrette i Köpenhamn)

Doft: Härligt fruktig doft av päron, gröna äpplen och mineral.

Smak: Mycket torr, frisk och outvecklad. Gröna äpplen, päron, mineral, salmiak, citrusskal och äppelskal. Medellång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Larmandier-Bernier grundades av Philippe Larmandier och Elisabeth Bernier 1971. Idag är det deras son Pierre Larmandier och hans fru Sophie som driver firman. I början av 90-talet började Pierre gå över mot ett ekologiskt arbetssätt och sedan 1999 arbetar man helt biodynamiskt. Det innebär bl a ett naturligt och långsiktigt arbetssätt med fokus på terroir. Man använder uteslutande naturlig jäst och tillsatsen av dosage är minimal. De äger idag 15 hektar odlingar belägna i hembyn Vertus samt i Cramant, Chouilly, Oger och Avize.

Latitude har ersatt Tradition som firmans enklaste champagne. Tidigare bestod den av upp till 20 procent pinot noir, men nu är den helt baserad på chardonnay från vingårdar på sluttningarna söder om Vertus. Dessa vingårdar ligger på ungefär samma latitud, men namnet syftar även på att vinet har en rund, rik och ”bred” stil.

Basvinet från 2009 utgör två tredjedelar av blandningen och är jäst på ståltank. Detta har blandats med fatlagrade reservviner från 2004, 2005, 2006, 2007 och 2008. Dosage på 4 g/l. En intressant champagne, men den behöver lagras för att komma till sin rätt!

Betyg idag: 79(+)

Sannolikt bäst: 2017-2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar