Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 juni 2014

1993 de Venoge Grand Vin des Princes


(100 % chardonnay)

3 maj 2014 (hemma)

Doft: Intensiv och mogen doft med sherrytoner. Inslag av smörkola, torkad frukt och marsipan.

Smak: Mogen och frisk smak. Torkad och mogen frukt, mycket citrus samt mineral. Relativt kort eftersmak.

Kommentar: Det här känns utan tvekan som en prestigecuvée i ordets rätta bemärkelse! Inte minst den underbara flaskan understryker det. Gjord på chardonnay från grand cru-byarna Cramant, Avize, Chouilly och Oger. Det här blev den sista årgången av denna champagne, som nu har ersatts av Louis XV som huset de Venoges prestigevin.

En underbart gyllene färg avslöjar vinets mognad. Moussen är dessvärre ganska klen i vår flaska, men inverkar ändå inte nämnvärt på upplevelsen och slutsatsen är att det är en fantastisk champagne!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2013-2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar