Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 juni 2014

Eric Rodez Blanc de Noirs


(100 % pinot noir)

25 april 2014 (Wasa Allé i Göteborg)

Doft: Lätt fruktig. Inslag av röda äpplen, röda bär och lime. Viss fatkaraktär.

Smak: Torr och naturligt fruktig. Körsbär, jordgubbar, hallon och röda äpplen.

Kommentar: Odlaren, och f d borgmästaren, Eric Rodez håller till i grand cru-byn Ambonnay. Efter att ha jobbat på Krug tog han över familjeegendomen 1984 och har hunnit skapa sig ett gott rykte bland vinkännare sedan dess. Eric jobbar helt ekologiskt med stor respekt för jorden och vinrankorna. Han förfogar över lite mer än sex hektar odlingar i hembyn. Ambonnay är känt för sin fantastiska pinot noir, men Erics odlingar består intressant nog till närmare hälften av chardonnay.

Den här champagnen görs av en blandning av 5-6 årgångar pinot noir från Ambonnay. 70 procent av druvorna har fått jäsa på små ekfat och en lika stor andel av vinet har inte genomgått någon malolaktisk jäsning. Det finns ingen uppgift om dosage, men jag upplever den som låg, sannolikt motsvarande extra brut (< 6 g/l). Fin flaska!

Dracks i en provning på Wasa Allé i Göteborg tillsammans med Marguet Vintage Grand Cru 2004, Salon 1999 och Krug 2000. Tanken med provningen var att inleda med två högklassiga odlare och avsluta med två av Champagnes största viner.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2017-2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar