Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 juni 2014

2000 Krug


(43 % chardonnay, 42 % pinot noir, 15 % pinot meunier)

25 april 2014 (Wasa Allé i Göteborg)

Doft: Magisk! Utvecklad, kryddig och rökig doft med rostade toner. Mycket rostade hasselnötter! Även nougat, gula äpplen, apelsin, honung, mineral och rostat bröd.

Smak: Ung. Mycket torr och mycket frisk smak av gula äpplen, nougat, citron, mörk choklad och mandlar. Lång, mycket torr eftersmak. Mycket syra!

Kommentar: Med hjälp av ID-koden (411050) på baksidesetiketten och ett besök på Krugs hemsida får man reda på en del fakta om flaskan. Exempelvis att chardonnaydruvorna i blandningen kommer från Avize, Le Mesnil-sur-Oger, Trépail och Villers-Marmery. Pinot noiren kommer från Ambonnay, Bouzy och Aÿ. Och det är pinot meunier från Saint-Gemme och Villevanard. Flaskan degorgerades hösten 2011.

Idag är doften betydligt större än smaken, men den senare kommer utan tvekan att lyfta efter några års ytterligare lagring. Dracks i en provning på Wasa Allé i Göteborg tillsammans med Eric Rodez Blanc de Noirs, Marguet Vintage Grand Cru 2004 och Salon 1999. Den fick tre bäströster av fem, inklusive min, och blev därmed utsedd till provningens bästa vin.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2020-2030

Mina intryck av tidigare årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar