Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 juni 2014

1996 Krug


(48 % pinot noir, 31 % chardonnay, 21 % pinot meunier)

15 april 2014 (hemma)

Doft: Kraftfull, komplex, utvecklad och kryddig doft med rostade toner. Massor av rostade nötter samt brioche, gula och röda äpplen, rostat bröd och nöt-crème. Efter hand även inslag av kaffebönor, aprikos och en aning vanilj.

Smak: Utvecklad, komplex, klart syrlig och fruktig smak. Gula och röda äpplen, nougat, hasselnötter, citron, grapefrukt och äppelskal. Efter hand även persika och aprikos. Lång, torr eftersmak med inslag av mineral.

Kommentar: Oj, oj, oj! Kombinerar man Krug med 1996 kan resultatet naturligtvis inte bli annat än fantastiskt och nu börjar den här champagnen närma sig sin potential. Enligt koden på korken (V651) blev den här flaskan degorgerad i september/oktober 2006. Köpt på Systembolaget i november 2008. Klart bäst vid en temperatur på ca 12-15 grader!

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2018-2030


 
Tillägg 2022-02-27: Korrigerat druvblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar