Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 27 oktober 2013

Jacques Chaput Blanc de Noirs


(100 % pinot noir)

När: 18 september 2013

Var: C-Comme i Épernay

Doft: Bärig doft med inslag av röda äpplen och jordgubbar.

Smak: Frisk, något utvecklad smak med inslag av gula äpplen, citron och jordgubbar.

Kommentar: Maison Jacques Chaput har sin hemvist i Arrentières nere i Côte des Bar, där familjen Chaput har odlat vin sedan åtta generationer. De äger 14 hektar mark och odlar främst pinot noir och chardonnay. Av någon anledning har de en förkärlek till salamandrar, som pryder varje flaska! Det här är en ganska lätt champagne. Dosage på 8,5 g/l.

Betyg idag: 69

Sannolikt bäst: 2014 – 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar