Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 september 2015

2004 La Grande Dame

(69 % pinot noir, 31 % chardonnay (?))

6 augusti 2015 (Veuve Clicquots champagnebar på KaDeWe i Berlin)

Doft: Komplex, fruktig och blommig doft med inslag av mineral, gula plommon, gula äpplen, ljust bröd och grapefrukt. Senare, efter viss luftning, även nötter och svagt rostade toner.

Smak: Mycket frisk, fruktig och torr. Fortfarande ung. Gula äpplen, persika, citrus och insidan av citrusskal. Medellång, mycket torr eftersmak med inslag av kärnhus (äpple).

Kommentar: Det här är helt klart en stor champagne! I jämförelse med mitt första möte med denna skönhet, för två och ett halvt år sedan, har den nu hunnit utveckla förföriskt fruktiga toner och en växande komplexitet. Men det här är fortfarande en ung champagne som förtjänar att få vila många år till innan nästa flaska öppnas!

Uppgifter om den exakta druvfördelningen varierar från källa till källa, men den ungefärliga fördelningen är två tredjedelar pinot noir och en tredjedel chardonnay. Druvorna kommer från högklassiga odlingar i Verzenay, Aÿ, Verzy, Ambonnay och Bouzy (pinot noir) respektive Avize, Oger och Le Mesnil-sur-Oger (chardonnay). Det är med andra ord 100 % grand cru i flaskan, vilket man faktiskt låter bli att skryta om på etiketten!

Veuve Clicquots prestigecuvée kommer ut förhållandevis sällan och 2004:an är den första årgången sedan 1998. Efter den kommer 2006 och sedan 2008.

Betyg idag: 91(+)

Sannolikt bäst: 2020-2030

Tidigare intryck av denna champagne:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar