Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 augusti 2020

1999 Dom Pérignon

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

 

30 januari 2020 (Martins januaribubblor)



Det här är den andra flaskan i min Dom Pérignon-vertikal. Dom Pérignon 1999 borde befinna sig i ett närmast perfekt drickläge idag, men den här känns klart skum till en början. Vinet står inte alls att känna igen och en av deltagarna på provningen, som är en van Dom Pérignon-provare, tror t o m att det är något annat än champagne i glaset. Den bjuder dock på en otrolig utveckling under kvällens gång och till slut, när nästan alla hunnit gå hem, når den en snudd på fantastisk nivå. Betydelsen av luft kan inte överskattas!

 

Doft: Utvecklad och komplex, initialt med lite rieslingtoner. Inslag av gummi, brynt smör, lakrits, sten, vita vingummin, äpplen, honungsmelon och persika.

 

Smak: Utvecklad och fruktig smak med tydlig sälta. Något bitter till en början. Smör, grapefrukt, mogna päron, nektarin och röda äpplen. Lång eftersmak med massor av röda äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2017-2024

 

Tidigare intryck av Dom Pérignon 1999:

2014-02-16: 88

 

Mina intryck av Dom Pérignon P2 1999:

2019-12-14: 89

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar