Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 21 augusti 2020

1985 Leclerc Briant Collection

(70 % pinot noir, 30 % pinot meunier)

 

30 januari 2020 (Martins januaribubblor)



 

Den tredje flighten i vår provning inleds med denna sendegorgerade årgångschampagne från Leclerc Briant. Enligt uppgift blev den sannolikt degorgerad 2014. Huset degorgerar dessa flaskor, som kommer från det ursprungliga Leclerc Briant, löpande. Baserat på nuvarande information på producentens hemsida blev en batch degorgerad 2001 med en dosage på 8 g/l, det är dock oklart om det gäller de flaskor som säljs idag eller om det är gammal informantion. Den kägelformade buteljen är för övrigt den ursprungliga Special Club-flaskan, vilket tyder på att champagnen såldes som en Special Club från början. Leclerc Briant var med i detta samarbete under en tid men hoppade av redan under Pascal Leclercs tid vid rodret. Pascal var ansvarig vinmakare från 1978 fram till sin tragiska död 2010.

 

Även om flaskan degorgerades så sent som 2014 känns det som den hunnit passera sitt optimala drickfönster, men det är fortfarande en mycket, mycket bra champagne. Doften är fantastisk!

 

Doft: Fantastisk, mogen, fruktig och klart komplex. Inslag av bokna äpplen, lätt smutsig honung, citron, kräftspad, misosoppa, buljong, soja och svamp.

 

Smak: Mogen, frisk och relativt lätt. Äppelmust, citron, köttgryta och buljong. Något bristande intensitet och något kort. 

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2016-2018 (denna degorgering)

 

I oktober 2019 drack jag en annan sendegorgerad flaska från Leclerc Briant, Rosé de Saignée Collection 1990, på en provning med delar av dagens sällskap. Det var för övrigt samma person som tog med båda flaskorna, som härrör från ett besök hos Leclerc Briant sommaren 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar