Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 26 juni 2020

1998 Dom Pérignon P2

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Våren 2014 presenterades P2, som utläses plénitude deuxième, som ersättare till Œnothèque när det gäller sendegorgerade flaskor av Dom Pérignon och 1998 var den första årgången som släpptes. Enligt uppgift blev dessa flaskor degorgerade 2012 men jag har även läst om buteljer av P2 1998 som sägs ha blivit degorgerade 2015, så jag misstänker att dessa släppts i omgångar. Eftersom man tråkigt nog inte delger denna väsentliga information på etiketten kan jag därför inte säga när vår flaska blev degorgerad. Dosagen uppgår till 6,5 g/l, vilket gör den till den enda P2-utgåva som inte är extra brut. Den ursprungligt degorgerade 98:an släpptes för övrigt 2005 med en dosage på 9 g/l.

Det här är ännu en fantastisk champagne och som – faktiskt – också fortfarande har sina allra bästa år framför sig!

Doft: Utvecklad och komplex; fruktig, blommig, nötig och lite rökig doft med inslag av gräddkola, päron, smör, röda äpplen och hallon.

Smak: Något utvecklad, men fortfarande relativt ung. Söt citron, gula päron, lite smör och mandlar med en ton av salt kola. Hög syra och fin längd! Aningen bitter i eftersmaken.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2021-2027

Mina intryck av den ursprungligt degorgerade Dom Pérignon 1998:

De fyra yngsta P2-flaskorna vid vår provning:


Samtliga flaskor imponerar och den som utmärker sig allra mest idag är 2000!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar