Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 29 juni 2020

1995 Dom Pérignon P2

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Precis som 96:an i glaset bredvid kommer förmodligen den här från en relativt nydegorgerad flaska. Till skillnad från den förra visar den dock upp tydliga nyanser i både doft och smak, sannolikt beroende på en kombination av årgångens karaktär och att den inte är lika sent degorgerad som systervinet. Den är mycket bra, men helt klart i behov av ytterligare lagring för att nå den potential som jag vet att 95:an besitter!

Enligt uppgifter på nätet uppgår dosagen i P2 1995 till 6 g/l, men eftersom man degorgerar flaskorna löpande kan nivån möjligen vara lägre i vår flaska. Rent generellt har huset som princip att ju längre en champagne har legat på sin jästfällning, desto lägre dosage tillsätter man. Ett konkret exempel på det är att P3 1976 har noll dosage.

Doft: Utvecklad, fruktig, nötig och gräddig. Inslag av gul frukt, krita, hasselnötter, kex, lite kaffe, bakverk och ingefära.

Smak: Syrlig, fruktig och något utvecklad. Gul frukt, krita, citrus och honung. Hög syra. Lång, härlig eftersmak.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Mina intryck av den ursprungligt degorgerade Dom Pérignon 1995:

Mina intryck av Dom Pérignon Œnothèque 1995:

Tråkigt nog skriver man inte ut något degorgeringsdatum här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar