Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 23 juni 2020

2000 Dom Pérignon P2

(51 % chardonnay, 49 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Dom Pérignon 2000 släpptes ursprungligen 2008 och dessa flaskor degorgerades i slutet av 2007 med en dosage på 7 g/l. Därefter har det även kommit flaskor med senare degorgeringsdatum, fram till årgångsbytet (till 2002) som skedde under 2010. Denna officiellt sendegorgerade utgåva presenterades våren 2017 och de första flaskorna blev enligt uppgift degorgerade i maj 2016 med en dosage på 4 g/l. Ytterligare en skillnad mellan den ursprungliga utgåvan och den här är att den förstnämnda lagrades på sin jästfällning iförd en traditionell kapsyl medan P2-flaskorna var förseglade med kork.

Nu var det några år sedan jag drack Dom Pérignon 2000, men baserat på den upplevelsen måste jag säga att jag helt klart föredrar P2-utgåvan! Det här är tveklöst en fantastisk champagne och helt klart min favorit av samtliga P2-flaskor idag. Den bör dessutom vinna på ett par års ytterligare lagring. Idag är doften klart bättre än smaken.

Doft: Utvecklad och efter hand aningen oxiderad doft med rostade toner. Inslag av krut, jäst, kex, järn, tändstickor, honung, vanilj och vitpeppar. Inte särskilt mycket frukt här.

Smak: Något utvecklad, men samtidigt klart oförlöst; mineralisk, frisk, mycket torr och något bitter. Främst citron och äppelskal. Fin intensitet och hög syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2022-2028



Mina intryck av den ursprungligt degorgerade Dom Pérignon 2000:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar