Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 23 december 2019

1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Denna sendegorgerade och vällagrade 85:a är den fjärde och sista champagnen i den andra flighten av Veuve Clicquot-provningen. Flaskan har okänt degorgeringsdatum, men dosagen ska enligt uppgift uppgå till 9 g/l. När det gäller den exakta druvfördelningen cirkulerar det åtminstone tre olika uppgifter på nätet och jag avstår från att gissa vilken av dem som är rätt... Jag kan dock konstatera att champagnen har väldigt pinot noir-typiska toner i både doft och smak!

Jag drack den här även i januari 2018 och då var den fantastisk. Idag är den faktiskt ännu bättre! Initialt känns den oerhört fräsch för sin ålder, men tappar dessvärre en del i intensitet ganska snabbt.

Doft: Mogen, bärig, fruktig och något kryddig doft med animaliska toner. Inte helt olik ett rött vin från Bourgogne. Det är massor av hallon i kombination med lingon, röda äpplen, lite lever och gräddkola. Möjligen anar jag även lite sirap i bakgrunden.

Smak: Utvecklad, frisk, bärig och torr. Hallon, röda äpplen, blodapelsin och lite mörk choklad.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2007-2020

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar av VC Vintage Rosé:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar