Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 7 mars 2018

1992 Bollinger Grande Année

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

24 december 2017 (hemma)



Årets julaftonschampagne! Det är inte den vanligaste årgången nu för tiden, men det här är faktiskt den tredje 92:an jag dricker 2017 (de två tidigare var Dom Pérignon och Moët & Chandon Grand Vintage). De flesta ”normaldegorgerade” flaskor från 1992 bör helt klart ha passerat sitt bäst före-datum med bred marginal vid det här laget, men den här känns faktiskt snarare ”utvecklad” än ”mogen”. Visst, den kunde absolut ha druckits något tidigare och utseendemässigt vinner den inga priser – den har relativt trötta bubblor, är nästan orange till färgen och dessutom lätt grumlig – men det är en fantastisk champagne och jag upplever att den fortfarande presterar på topp.

Doft: Utvecklad, klart komplex, blommig och något rökig doft med inslag av hyacint, apelsinmarmelad, knäck, bokna äpplen, kex, mjölkchoklad (kexchoklad!) och rostat bröd (med apelsinmarmelad).

Smak: Utvecklad, torr och frisk smak av apelsin, gula äpplen, hasselnötter och aprikos.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2007-2016



Mina intryck av andra årgångar av Bollinger Grande Année:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar