Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 september 2018

Dosnon Ephémère

(100 % pinot meunier)

30 juni 2018 (hemma)



Ephémère från Dosnon görs uteslutande på pinot meunier. Liksom det lilla husets övriga champagner får den sin första jäsning i gamla bourgognefat – från Puligny-Montrachet för att vara exakt – och därefter tio månaders fatlagring innan buteljering. Den här utgåvan har 2010 som basårgång, enligt butiken i München där jag köpte flaskan. Degorgerad i september 2015. Dosage på 2,5 g/l.

Champagnen har en härlig doft! Smaken är ren, men fortfarande ung och stram. Många druvrena meunierchampagner är förhållandevis tillgängliga redan som unga, men den här behöver helt klart några års ytterligare lagring för att vakna till liv!

Doft: Komplex, blommig och något bärig. Inslag av vita blommor, tvål, röda bär, lite jordnötter och en ton av tropisk frukt. Senare även jordgubbar, körsbär och rostat bröd.

Smak: Frisk och mycket torr. Den är ren, lätt och elegant men samtidigt ung och stram. Citrus, persika och en ton av körsbär och andra röda bär.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2022-2027



Mina intryck av andra champagner från Dosnon:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar