Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 19 september 2018

Krug Grande Cuvée

(inlägg 900!)

(44 % pinot noir, 35 % chardonnay, 21 % pinot meunier)

13 juli 2018 (hos Martin & Emma)



Krug Grande Cuvée är en av de mest komplexa champagner som finns. Och även om det är husets lägst prissatta flaska – jag undviker medvetet ordet billigast eftersom Krug är allt annat än billigt – brukar Krug framhålla Grande Cuvée som sin mest ambitiösa champagne. Denna utgåva har 2006 som basår men den är en blandning av inte mindre än 142 olika viner från elva årgångar mellan 1990 och 2006. Flaskan blev degorgerad våren 2013 och har således hunnit få lite mer än fem år ”på korken”.

Sedan 2016 och från och med den 163:e utgåvan sedan starten, den med 2007-bas, är Grande Cuvée officiellt numrerad. Tidigare var det endast med hjälp av den sexsiffriga koden på baksidan som man kunde särskilja de olika utgåvorna, men nu lyfter man fram cuvéens ordningsnummer på framsidan av varje Krugflaska. Den version som är aktuell idag, som har 2010 som basårgång, har editionsnummer 166. Baserat på denna logik kan man således kalla vår flaska med 2006 som basår för162ème edition! Krug har också börjat tillämpa denna filosofi när de släpper en utgåva med äldre bas och när de beskriver de äldre utgåvorna på sin hemsida.

Denna 162:a är mycket, mycket bra, men samtidigt förhållandevis ung och oförlöst. En Krug behöver tid för att vakna till liv och den här flaskan hade helt klart mått bra av ytterligare tre-fyra års lagring. Doften är fantastiskt uttrycksfull redan idag, men smaken är ännu inte lika omfångsrik.

Dracks vid en blindprovning (BYOB) tillsammans med fem andra champagner och det här var en av de flaskor vår generöse värd bjöd på. Här (länk till Krug-ID 213018 på Krugs hemsida) hittar man mer info om vår flaska!

Doft: Komplex, något utvecklad och mycket uttrycksfull doft med tydligt brända toner. Inslag av bränt trä, mogna gula äpplen, kex, bränt gummi och krut.

Smak: Fruktig, torr och relativt oförlöst. Gula äpplen samsas med grillad citron och mandlar.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2021-2030

Tidigare intryck av Krug Grande Cuvée (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar