Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 september 2018

2010 Michel Gonet Cuvée Prestige

(100 % chardonnay)

4 juli 2018 (hemma)



Cuvée Prestige från Michel Gonet är odlarens bästa champagne. Den görs på chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger och Oger och buteljeras med ingen eller mycket låg dosage. Den här utgåvan är gjord utan dosage. Föregående årgång av denna champagne var 2004 och märkligt nog gjorde man alltså ett hopp ända till 2010.

Det här är mycket bra, men i dagsläget når den inte upp till samma nivå som de bästa årgångarna av denna champagne. Den bör dock vinna på ytterligare lagring. Men flaskan dricks över två dagar och champagnen tappar dessvärre en del i både intensitet och komplexitet till dag två.

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i oktober 2015. I dagsläget finns det ingen Cuvée Prestige tillgänglig här och på producentens hemsida lyfter man fortfarande (återigen?) fram 2004:an som aktuell årgång.

Doft: Utvecklad, något komplex och något parfymerad doft med fatkaraktär och toner av Pommac. Inslag av bokna äpplen, jäst, fat, citrus, gula plommon och valnötter. Senare, efter lång tids luftning, även mandelmassa och kex.

Smak: Frisk, mycket torr, något knuten och aningen eldig smak av gula äpplen och citron. Hög syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2022-2027

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar