Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 mars 2018

Egly-Ouriet Ratafia de Champagne

(100 % pinot noir)

24 december 2017 (hemma)



Ratafia är ett starkvin som producerats i mer än 800 år och som görs genom att man tillsätter alkohol till nypressad druvjuice. I regel använder man den sista delen av pressningen, d v s den druvmust man inte vill eller får göra champagne av. Spriten man tillsätter kan vara neutral alkohol, men i Champagne använder man sig ofta av den lokala druvspriten marc de Champagne eller fine de Champagne. För många producenter är ratafia en ren biprodukt från champagneframställningen och närmast en kuriositet medan andra har betydligt större ambitioner. På grund av de förstnämnda har ratafia överlag ett förhållandes dåligt rykte och flaskorna är i regel ganska lågt prissatta, framförallt i relation till vad champagne kostar. Sedan 2015 har ratafia de champagne fått officiell status och därmed en viss kvalitetsstämpel som drycken tidigare saknat. Man dricker i regel ratafia som en aperitif, men den funkar också alldeles utmärkt till ost (exempelvis comté) eller som ett dessertvin.

Egly gör sin ratafia på 100 % pinot noir. Druvmusten kommer från en enda årgång, men det är inget som syns på etiketten. Den får två års fatlagring innan den buteljeras. Flaskan (70 cl) köpt i butiken 520 i Épernay i juli 2017 för 26 €.

Jag öppnade flaskan på julafton och den har därefter druckits i omgångar under lite mer än två månaders tid. Den var väldigt trevlig direkt, men fortsatte att utvecklas och var som bäst tre-fyra dagar efter att den öppnades. Efter ungefär två veckor tappade den en del i intensitet men höll i det stora hela ihop väl under hela perioden. Den är mycket, mycket bra! Förvisso söt men inte så söt som jag hade befarat, utan tvärtom väldigt välbalanserad.

Doft: Utvecklad, kryddig, något komplex och något konjakslik doft med inslag av svarta oliver, päron, paprika och honung.

Smak: Rund, något söt, oljig och fyllig smak med framträdande toner av oliver och mogna päron. Alkoholen (17 %) är märkbar, men tar inte för mycket plats.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: Nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar