Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 13 mars 2018

1990 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay (?))

25 december 2017 (hemma)



Clos des Goisses, Philipponnats prestigecuvée gjord på druvor från vingården med samma namn, är tveklöst ett av Champagnes bästa viner. Och 1990 är en av de mest hyllade årgångarna av denna champagne. Mina förväntningar på denna auktionsflaska är därmed höga. Dessvärre blir jag besviken… Rent objektivt är det här förvisso en mycket bra champagne, men den känns samtidigt något fadd och oförlöst, i brist på ett bättre ord. Det är inte alls det monster till vin jag hade förväntat mig! Nej, det här handlar sannolikt om en dålig flaska, inte tydligt skadad men möjligen illa behandlad under åren som har gått sedan degorgering (februari 2001). Nedanstående betyg är därmed knappast representativt för en korrekt flaska.

Doft: Lite skum till en början. Därefter upplever jag den som utvecklad, jordig, komplex och något rökig, men förvånansvärt diskret. Inslag av torkade aprikoser, apelsin, vit choklad, ek, hasselnötter, brioche och grädde.

Smak: Först klart knuten. Efter någon timmes kontakt med luft känns den utvecklad, torr och frisk, men något fadd. Jag hittar framförallt aprikos, grapefrukt, gula äpplen och omogen citron. Hög syra.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2010-2020?



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar