Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 2 februari 2017

2008 Moët & Chandon Grand Vintage Rosé

(46 % pinot noir, 32 % chardonnay, 22 % pinot meunier)

6 december 2016 (Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe i Berlin)



Det här är den 41:a upplagan av Moëts årgångsrosé. Degorgerad i oktober 2015. Dosage på 5 g/l, d v s i praktiken extra brut.

Den här kommer att bli väldigt bra till slut, men den behöver tid! Den är inte alls lika bra (läs: utvecklad) i dagsläget som exempelvis Veuve Clicquot Rosé 2008.

Doft: Relativt diskret till en början. Men efter en tid i glaset blir den tydligt bärig och ännu lite senare bjuder den på något brända toner. Inslag av vattenmelon, tranbär, rosor, ljust bröd, kex, mandelmassa och en aning blöt ull.

Smak: Mycket torr och något bitter. Fortfarande ung och oförlöst! Den är relativt koncentrerad med en hög årgångstypisk syra. Krita, tranbär och andra omogna röda bär samt blodgrape.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2022-2029

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg): 

2004: 72(+) (2013-03-06)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar