Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 februari 2017

2010 F. Cossy Cuvée L’Instant

(100 % chardonnay)

7 december 2016 (Lorenz Adlon Esszimmer i Berlin)

Det här var mitt första möte med producenten Francis Cossy, eller F. Cossy som firman numera heter. Efter att Francis gått bort är det hans änka (Geneviève) och dotter (Sophie) som leder verksamheten. Man håller till i den lilla premier cru-byn Jouy-lès-Reims, belägen några kilometer sydväst om Reims i den nordvästra delen av Montagne de Reims. Familjen Cossy har varit vinodlare sedan 1764 och man har producerat vin sedan mitten av 1900-talet. Idag tillämpar man ett ekologiskt och hållbart arbetssätt.

Den här champagnen, producerad i 1 000 flaskor, är gjord på 100 % chardonnay och utan dosage. Den avviker därmed en del från producentens övriga (aktuella) sortiment, som i samtliga fall är blandningar av alla de tre stora druvorna med en dosage som varierar mellan 4 och 9,5 g/l.

Det här är en mycket bra champagne – väldigt ren och naturlig! Dracks som aperitif innan en fantastisk sexrättersmeny på tvåstjärniga Lorenz Adlon Esszimmer i Berlin.

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av citrus och kex

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Vit persika, päron, citrus och mineral.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2024





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar