Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 februari 2017

1988 Bruno Paillard Le Mesnil

(100 % chardonnay)

25 december 2016 (hemma)



Det här är en fantastisk champagne! Bruno Paillards Le Mesnil görs på chardonnay från vingården Pudepeigne i Le Mesnil-sur-Oger. Av den här årgången gjordes det totalt 2 400 buteljer och 54 magnumflaskor. Flaskan degorgerad i oktober 2001. Köpt på Systembolaget i december 2006.

Doft: Mogen och komplex doft med härligt knäckiga toner. Inslag av jord, röda äpplen, honung, rostat bröd och torkade aprikoser.

Smak: Mogen, fruktig, frisk och torr. Röda äpplen, plommon, aprikos, viss skalbeska och lite gräddkola. Lång, mycket torr eftersmak

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2014-2018

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar