Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 februari 2017

2008 Moët & Chandon Grand Vintage

(40 % chardonnay, 37 % pinot noir, 23 % pinot meunier)

6 december 2016 (Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe i Berlin)



Det här är Moëts 72:a årgångsvin. Dosagen uppgår till 5 g/l, vilket verkar ha blivit en standardnivå sedan flera årgångar tillbaka. Precis som årgångsrosén är den alltså i praktiken extra brut. Flaskan saknar dessvärre degorgeringsdatum, men gissningsvis kommer den från den första batchen – Moët degorgerar sina flaskor i olika omgångar – som enligt uppgift blev degorgerad i november 2015.

Den här känns något mer utvecklad än årgångsrosén, som jag drack samtidigt, men ändå väldigt ung. Här finns givetvis en tydlig potential, men den behöver lagras länge för att nå dit! Med det sagt tycker jag helt klart att det här är en champagne som är klart bättre idag än vad både 2004:an och 2006:an var vid motsvarande tidpunkt.

Doft: Komplex, något utvecklad doft med mycket grädde. Dessutom päron, hasselnötter, persika, kex och rostat bröd.

Smak: Frisk, mycket torr; ännu ung. Till en början endast mineral och omogna gröna äpplen. Därefter även lite persika.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2022-2029

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar