Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 augusti 2016

2011 Chartogne-Taillet Le Rosé

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

22 juli 2016 (hemma)

Den här roséchampagnen från Chartogne-Taillet är officiellt årgångslös men bygger uteslutande på en årgång, i det här fallet 2011. Den är gjord med hjälp av blandning (15 % röd pinot noir från vingården Les Orizeaux har tillsatts). Dosagen uppgår till 5,5 g/l, d v s champagnen är inte bara brut, som det står på etiketten, utan t o m extra brut. Den dricks över två dagar och vinner en del på att sparas till dagen efter. Det är ingen stor champagne, men den kan utvecklas ytterligare med några års lagring.

Doft: Brödig och parfymerad doft med något brända toner. Tranbär, röda äpplen och rostat bröd.

Smak: Frisk och torr smak; relativt sluten. Blodapelsin, röda äpplen och tranbär. Hög syra. Andra dagen är den mer utvecklad och visar upp klart kryddiga toner.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2020-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar