Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 augusti 2016

2008 Damien Hugot Millésime

(100 % chardonnay)

30 juni 2016 (hemma)



Den här våren och sommaren har jag blivit introducerad till Damien Hugot och hans champagner. För några veckor sedan skrev jag om hans standardcuvée, Brut Blanc de Blancs (se här), och nu har turen kommit till Millésime 2008. Damien Hugots årgångsvin görs på chardonnay från odlarens äldsta stockar i Cramant. Det verkar genomgående buteljeras som extra brut, d v s med en sockertillsats på mindre än 6 g/l. Just den här årgången har en dosage på 3,5 g/l. Flaskan degorgerad den 6 juni 2015.

Sammanfattningsvis känns den ofärdig idag, men det här är ännu en 2008:a som lovar gott för framtiden! Både den här och 2006:an finns för närvarande tillgängliga via Systembolagets beställningssortiment.

Doft: Doften är till en början relativt knuten, men den vaknar till liv efter ett par timmars kontakt med luft. Då bjuder den på en härlig brödighet i kombination med viss kryddighet och något blommiga toner. Inslag av bakpulver, stenkross, gröna äpplen, citron och mandelkaka. Senare även en fin ton av omogna hasselnötter. Jag sparar delar av flaskan till dagen efter och då intensifieras kryddigheten och jag noterar även ett inslag av mjölkchoklad.

Smak: Smaken är frisk och mycket torr; klart stram till att börja med. Det dyker efter hand upp äpplen, citrus, mineral, torra mariekex och hasselnötter. Hög årgångstypisk syra!

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2021-2028



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar