Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 27 augusti 2016

1990 Belle Epoque

(50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

17 juli 2016 (hemma)

Perrier-Jouëts klassiska prestigechampagne Belle Epoque är alltid en trevlig upplevelse. Den spektakulära flaskan hjälper så klart till att höja stämningen, men det är framförallt innehållet man blir glad av! Den stora årgången 1990, vars storhet möjligen falnat något på senare tid, är givetvis inget undantag. 2016, 25 år efter buteljeringen, börjar de flesta champagner från årgången att närma sig ålderdomen och det är främst prestigevinerna från de stora husen som fortfarande har en framtid. Så, hur ser läget ut för Belle Epoque 1990? Färgen är mörkt gyllengul och champagnen känns fortfarande hyfsat pigg, men baserat på den här flaskan är det här en champagne som sannolikt passerat toppen och sakta men säkert är på väg utför idag. Det är fortfarande en fantastisk champagne, men den hade varit en större upplevelse för några år sedan. Flaskan köpt på Vinbanken i Köpenhamn i juli 2016.

Doft: Mogen och kryddig doft med sherrytoner. Det är massor av torkad frukt samt honung.

Smak: Mogen, frisk och kryddig smak av russin, katrinplommon, mogna äpplen, päron och citron. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2007-2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar