Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 maj 2014

Forget-Brimont Extra Brut Premier Cru


(40 % pinot noir, 40 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

29 mars 2014 (Malmö vinfestival)

Doft: Fruktig och något blommig doft med inslag av mineral, persika och plommon.

Smak: Relativt sluten. Fruktig och torr smak av mineral, gröna äpplen och päron.

Kommentar: Forget-Brimont håller till i Ludes i Montagne de Reims och äger 18 hektar i bl a Mailly-Champagne, Verzenay, Chigny-les-Roses, Coulommes-la-Montagne och Ludes. Michel Forget är den sjätte generationen sedan Louis Forget började odla vin i början av 1800-talet. Dosage på 6 g/l.

Betyg idag: 66

Sannolikt bäst: 2016-2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar