Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 3 maj 2014

Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru


(100 % pinot noir)

28 mars 2014 (hemma)

Doft: Utvecklad, komplex, rökig och lätt kryddig doft. Inslag av citrus, röda bär, ingefära och kanel. Ganska snart även rostade toner och inslag av rostat bröd och plommon.

Smak: Fruktig och frisk smak av plommon, röda vinbär, och jordgubbar. Ganska lätt stil. Efter ett tag framträder tydliga inslag av nougat. Lång, frisk och något bitter eftersmak av grapefrukt och äppelskal. Mycket syra.

Kommentar: Egly-Ouriets fantastiska blanc de noirs, av pinot noir från gamla stockar (planterade 1947) i vingården Les Crayères i Ambonnay. Det är inte många i Champagne, möjligen Bollinger och Krug, som har tillgång till bättre pinot noir än så här!

Officiellt årgånglös, men enligt uppgift är den här flaskan helt baserad på 2005 års årgång. Degorgerad i juli 2011 efter att ha legat fem år på sin jästfällning. Dessförinnan jäst på fat. Mörkt gyllene färg. Underbar nu, men med potential att utvecklas ytterligare!

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2018-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar