Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 11 maj 2014

2008 Mandois Blanc de Blancs


(100 % chardonnay)

29 mars 2014 (Malmö vinfestival)

Doft: Fruktig och brödig doft med inslag av röda äpplen.

Smak: Frisk, fruktig och något bitter smak. Ganska sluten. Gula äpplen, en aning lime, örter och citrusskal.

Kommentar: Det här var mitt första möte med huset Mandois, som håller till i byn Pierry precis söder om Épernay. Huset drivs idag av Claude Mandois och totalt äger man 35 hektar odlingar i bl a Chouilly, Vertus, Pierry och Épernay. De egna odlingarna täcker 70 % av behovet och resterande druvor köps in från kontrakterade odlare.

Nu ska man alltid ta den här typen av utmärkelser med en rejäl nypa salt, men 2012 blev faktiskt förra årgången av den här champagnen, d v s 2007, utsedd till ”Best chardonnay of the world”! Det känns inte helt självklart när man dricker det här vinet, som säkert kan vinna en hel del på lagring men som jag upplever som tämligen ordinärt idag. Degorgerad i februari 2013.

Betyg idag: 80(+)

Sannolikt bäst: 2017-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar