Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 24 juni 2021

2005 Gimonnet-Gonet Carat du Mesnil

(100 % chardonnay)

 

6 februari 2021 (hemma)

 


 

Carat du Mesnil från Gimonnet-Gonet görs på chardonnay från gamla rankor i hembyn Le Mesnil-sur-Oger. Den här utgåvan är officiellt årgångslös, men uteslutande baserad på druvor från 2005. Totalt producerades det 1500 flaskor från denna skörd. Flaskan blev degorgerad i mars 2013 med en dosage på 3 g/l. Jag köpte den vid ett besök hos Philippe och Charles Gimonnet i september 2013.

 

Det här är en mycket trevlig champagne som känns fullt utvecklad idag.

 

Doft: Utvecklad, brödig, kryddig och något fruktig men förhållandevis diskret. Inslag av krita, kvitten, brioche, gul stenfrukt och vitpeppar.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta och initialt en lätt bitter ton. Något tunn. Gula äpplen, persika och grapefrukt. De senare tonerna ersätts dock ganska snart av citron. Hög syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2013-07-06: 83

2015-09-04: 83

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar