Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 juni 2021

Christophe Mignon Ratafia de Champagne Meunier

(100 % pinot meunier)

 

30 januari 2021 (hemma)

 


 

Christophe Mignon är med rätta stolt över sin ratafia. Eller rättare sagt sina ratafior, för han producerar tre olika, baserade på var och en av de tre stora druvorna. Dessa säljs separat eller tillsammans i en presentlåda. Jag köpte min låda direkt från producenten i oktober 2020.

 

Mignon baserar sin ratafia på en soleraliknande blandning och den här batchen bygger på årgångarna 2018 (2/3) och 2017 (1/3). Totalt gjordes det 400 flaskor av varje sort i denna omgång. De klassiska femtiocentilitersflaskorna har för övrigt praktiska skruvkorkar som återförsluter flaskorna riktigt bra.

 

Den första flaskan i boxen är Meunier och det här är en fantastisk ratafia! Jag dricker den vid totalt 9 tillfällen som spänner över 23 dagar och i likhet med mina tidigare upplevelser av detta underskattade starkvin behöver (och förtjänar) det en del tålamod för att verkligen öppna upp sig. Den här presterar som bäst mellan dag 8 och 11 efter att jag öppnade flaskan. Därefter håller den ihop väldigt bra fram till dag 16 innan den börjar tappa på allvar. Dag 18 presterar den fortfarande bättre än de båda första dagarna.

 

Doft: Söt, parfymerad, fruktig och komplex. Inslag av torkad frukt, mogna körsbär, körsbärslikör, hasselnötter, krut, svarta vinbär och lakrits.

 

Smak: Oljig, fyllig, fruktig och söt. Oerhört harmonisk! Mogen röd frukt och mogna körsbär får efter hand sällskap av honung och apelsinmarmelad.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-?

 

Den som vill läsa mer om ratafia hittar en del info i detta inlägg om Drappier Ratafia de Champagne!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar