Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 7 juni 2021

Éliane Delalot Pléiades

(75 % pinot noir, 25 % pinot meunier)

 

16 januari 2021 (hemma)



Éliane Delalot, som nyligen bytt namn till Delalot, är en mycket småskalig producent med hemvist i den västra delen av Vallée de la Marne. Éliane, del av den åttonde generationen vinodlare, har sedan en tid tillbaka lämnat över ansvaret till sin son Jérôme Lefèvre, som egentligen är professor i konsthistoria men som flyttat hem från Paris för att bli vinbonde och champagneproducent. I samband med skiftet har man flyttat verksamheten från Nogent-l’Artaud, söder om Marnefloden, en mil norrut till Essômes-sur-Marne, på andra sidan floden. Odlingarna som Jérôme förfogar över uppgår till mindre än ett hektar, fördelade på odlingslotter i grannbyarna Charly-sur-Marne, Saulchery och Bonneil. Liksom sin mamma tillämpar han ett ekologiskt arbetssätt, inspirerad av bl a Masanobu Fukuoka och Henry David Thoreau. Allt arbete sker för hand, med hjälp av häst men utan inslag av några maskiner. Den totala produktionen uppgår till 5000 flaskor per år och sortimentet består av fyra olika champagner, som Jérôme själv kallar för mikrocuvéer eftersom de görs i så små kvantiteter. Vid sidan om Champagne Delalot driver Jérôme även Maison Jérôme Lefèvre, där han gör en unik cuvée varje år.

 

Årgångslösa Pléiades görs på druvor från två odlingslotter i Saulchery. Den här utgåvan är baserad på skörden 2016 och den gjordes i totalt 400 flaskor (det här är nr 45). Dosagen uppgår till 4 g/l. Okänt degorgeringsdatum.

 


Det här är en explosion av yuzu och annan citrus – en härlig champagne!

 

Doft: Underbar! Parfymerad, kryddig, något oxiderad och sur. Klart ciderlik. Inslag av yuzu, gröna äpplen och krusbär. Dagen efter även clementin.

 

Smak: Mycket frisk, fruktig och torr. Ren och naturlig. Något ciderlik. Massor av yuzu får sällskap av citron och clementin. Fin intensitet, hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar