Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 28 oktober 2020

Bérêche Reflet d’Antan

(35 % pinot noir, 35 % pinot meunier, 30 % chardonnay)

 

30 april 2020 (hemma)

 


 

Reflektion från föregående år. Reflet d’Antan är baserad på en réserve perpétuelle (evig reserv) som startades 1985 av Jean-Pierre Bérêche, pappa till Raphaël och Vincent. Denna blandning av gamla årgångar förvaras i så kallade demi-muids, som är 600-liters ekfat. Varje år tillsätter man nytt vin, som först jästs spontant och lagrats separat på fat och på ståltank, till blandningen innan man tappar av två tredjedelar som buteljeras. På så sätt suddar man successivt ut skillnaderna mellan de olika årgångarna i reservvinet samtidigt som man skapar ett slags husstil.

 

Den här utgåvan har 2009 som basår. Flaskan blev degorgerad i juni 2014 med en dosage på 6 g/l. Köpt från Vin & Natur, via Systembolagets privatimport, i juli 2015.

 

Det här är en härlig champagne, även om jag känner att den brister en aning i intensitet för att nå ända fram. Men den är underbart balanserad och känns perfekt utvecklad idag!

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och något kryddig doft. Tydligt oxiderad till en början. Inslag av aprikos, persika, krita, äppelkaka, gula päron, gula blommor, ananas, gräddkola och brioche med smält smör.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak. Här hittar jag aprikos, gula äpplen med en angenäm skalbeska, en aning grapefrukt samt ananas och hasselnötter. Fin kittlande syra!

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar