Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 augusti 2014

Paul Déthune Cuvée Prestige Princesse des Thunes


(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

29 juli 2014 (hemma)

Doft: Utvecklad och komplex med rostade toner. Mineral, rostat bröd, gula äpplen, päron, grapefrukt, smörkola, vanilj och en aning anis.

Smak: Frisk och torr. Blir fruktigare och mer utvecklad efter en tids luftning. Gula äpplen, mineral och mogen grapefrukt.

Kommentar: Paul Déthune är en välrenommerad odlare som håller till i grand cru-byn Ambonnay. Här äger Pierre (son till Paul) och Sophie Déthune sju hektar odlingar, till 70 % planterade med pinot noir och till 30 % med chardonnay. Familjen Déthune har odlat vin sedan 1610 så det finns stolta traditioner att falla tillbaka på, samtidigt som man jobbar aktivt med att utveckla verksamheten på ett hållbart sätt. Det senare har bl a inneburit att man installerat en solcellsanläggning som täcker stora delar av verksamhetens elbehov. Totalt producerar man 55 000 flaskor per år, fördelat på nio olika champagner. En mindre del av druvorna säljs till de stora husen, primärt till Veuve Clicquot.

Cuvée Prestige är en mycket bra champagne som sannolikt kommer att vinna mycket på lång lagring. Den här flaskan blev buteljerad i maj 2006 och degorgerad i juni 2013. Den består till 70 % av den senaste skörden, d v s i det här fallet från 2005, och till 30 % av reservviner. Reservvinerna är ekfatslagrade och består av viner från ett 30-tal (!) årgångar som lagras i ett soleraliknande system. Vinner mycket på luftning i dagsläget! Bäst vid en temperatur kring 12-13 grader. Flaskan köpt på Systembolaget i oktober 2013.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2024




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar