Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 augusti 2014

Amazone de Palmer & Co

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

9 juli 2014 (hemma)

Doft: Blommig, brödig och nötig doft med rostade toner. Inslag av jäst, rostat bröd, torkad frukt och rostade nötter.

Smak: Fruktig och något utvecklad smak av äpplen, citron och mineral. Mycket syra!

Kommentar: Den här champagnen från Palmer & Co kan närmast klassificeras som ett slags årgångslös prestigecuvée och är en blandning av kooperativets bästa reservviner. Enligt den svenska importören Oenoforos baseras den här flaskan på samtliga årgångar mellan 1995 och 1999. Spontant känner jag mig lite tveksam till att det verkligen handlar om så gamla reservviner, men efter kontroll med annan källa visar sig uppgiften stämma. Champagnen känns lite oförlöst idag och är inte alls så utvecklad som jag förväntar mig att en champagne baserad på ovanstående årgångar borde vara. Hur som helst är det här mycket champagne för pengarna! I dagsläget kostar den 449 kr på Systembolaget. Degorgerad i mars 2013.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2018-2024




Tillägg 2021-04-04: Förtydligande kring årgångsblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar