Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 januari 2014

1996 Leclerc Briant Cuvée Divine


(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

När: 27 november 2013

Var: Hemma

Doft: Stor, utvecklad, brödig doft med brända toner. Inslag av röda äpplen, mineral, brioche, rostat bröd, aprikos och gräddkola.

Smak: Torr, syrlig och utvecklad smak. Det är massvis av gula äpplen med inslag av hasselnötter och lime. Lång, frisk eftersmak. Mycket syra!

Kommentar: Det är utan tvekan ett stort vin från en fantastisk årgång. Men det känns fortfarande relativt ungt. Fräscht och fullt av kraft!

Flaskan köpt på Systembolaget i september 2006.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2018-2028




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar