Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 30 november 2013

2004 Diebolt-Vallois Millésimé


(100 % chardonnay)

När: 26 oktober 2013

Var: Hemma

Doft: Fruktig och brödig doft med brända toner. Inslag av gula äpplen, gula plommon, aprikos och nougat.

Smak: Frisk och något utvecklad smak med inslag av gula äpplen, aprikos och nougat. Medellång eftersmak av grapefrukt. Mycket syra.

Kommentar: Diebolt-Vallois är en liten familjefirma som producerar några av Champagnes bästa chardonnayviner. 1960 slog Jacques Diebolt och Nadia Vallois sina påsar ihop, vilket utöver giftermål resulterade i dagens champagnehus. Familjen Diebolt ägde mark i Cramant medan släkten Vallois brukat jord i Cuis under lång tid, så både Jacques och Nadia kunde bidra med mark till det gemensamma bolaget. Efter Nadias pappa Guy Vallois bortgång fick de överta ytterligare odlingar och även en hel del odegorgerade viner från 50-talet och framåt. Idag äger man totalt elva hektar odlingar, varav merparten utgörs av chardonnay och finns i Cramant (grand cru) och Cuis (premier cru). Övriga chardonnaydruvor odlas i Chouilly (grand cru) och Épernay (premier cru). Dessutom har man mindre innehav planterade med pinot noir och pinot meunier i Montagne de Reims och i Côte des Bars. De egna odlingarna täcker ungefär 80 procent av behovet och resterande druvor köps in från deras vinodlande släktingar. Man producerar totalt sex olika champagner och alla utom standardcuvéen Tradition och deras rosé är 100 procent chardonnay. Samtliga viner, utom prestigecuvéen Fleur de Passion, genomgår malolaktisk jäsning. Även Jacques och Nadias barn, Isabelle och Arnaud, är aktiva i företaget sedan många år. Sverige är en av deras största marknader.

Årgångsvinet är alltid en trevlig upplevelse! Druvorna kommer från Cuis, Chouilly, Épernay och Cramant och dosagen ligger i spannet 6-8 g/l. Den här flaskan köptes vid ett besök hos familjen Diebolt i september.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2016 – 2022



Jacques Diebolt och dottern Isabelle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar