Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 november 2013

Tarlant Zero


(33 % chardonnay, 33 % pinot meunier, 33 % pinot noir)

När: 28 september 2013

Var: Hemma

Doft: Brödig doft med svagt brända toner. Inslag av honung, citron, gröna äpplen och gräddkola.

Smak: Mycket frisk och mycket syrlig smak med inslag av citron och Granny Smith. En riktig syrabomb!

Kommentar: Tarlant i den lilla byn Œuilly i Marnedalen, väster om Épernay, är en imponerande producent som borde få mer uppmärksamhet för sitt dedikerade arbete och sina fina viner! Familjen Tarlant har odlat vin ända sedan 1687 då Pierre Tarlant påbörjade sitt arbete, men det var inte förrän 1929 som deras första egna champagne nådde marknaden. Idag samsas den elfte generationen – Jean-Mary Tarlant och hans fru Micheline – med den tolfte – deras barn Benoit och Mélanie – på den familjeägda firman. Man har stor respekt för naturen och jobbar helt ekologiskt, vilket bl a innebär nolltolerans mot alla former av kemiska bekämpnings- och gödningsmedel. Ett exempel på detta är att man sprutar sina odlingar med te för att bekämpa skadedjur. Men man är även väldigt medveten om de olika jordmånernas betydelse för vinet och hur mikroklimatet i varje enskilt läge påverkar slutresultatet. Varje odlingslott vinifieras separat för att lyfta fram de unika egenskaperna i varje läge, innan basvinerna blandas till någon av cuvéerna eller blir till en av vingårdschampagnerna som släpps med jämna mellanrum. Ungefär hälften av vinerna, de från de äldsta stockarna, jäses på nya ekfat och resten i ståltankar. Idag äger Tarlant totalt 14 hektar mark, uppdelat på 55 odlingslotter i fyra byar; Œuilly, Boursault, St-Agnan och Celles-lés-Condé. Utöver de tre stora druvorna odlar de även mindre mängder av pinot blanc, arbanne och petit meslier. Målsättningen är att använda ingen eller så liten dosage som möjligt. Det, i kombination med att man inte låter vinerna genomgå någon malolaktisk jäsning, ställer givetvis mycket stora krav på såväl hantverk som råvara.

Tarlant Zero är, som namnet antyder, helt utan dosage. Det är en underbar champagne, så ren och så underbart naturlig! Och samtidigt husets standardcuvée som står för en stor del av den samlade årsproduktionen. Den här flaskan är baserad på 2006 års skörd med tillägg av ekfatslagrade reservviner och med druvor från fyra olika jordmåner. Degorgerad i april 2011. Med tanke på förutsättningarna, ingen malolaktisk jäsning och ingen dosage, är det nog ett bra beslut att låta det här vinet ligga minst två år efter degorgeringen!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015 – 2020






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar