Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 november 2013

Gimonnet-Gonet Cuvée Tradition


(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

När: 27 september 2013

Var: Hemma

Doft: Fruktig doft med brända toner. Inslag av mineral, röda äpplen, rostat bröd och mogna plommon.

Smak: Frisk och torr smak med inslag av gula äpplen, plommon, citrus och citrusskal.

Kommentar: Philippe Gimonnet och hans hustru Anne (född Gonet) kommer båda från välrenommerade champagnefamiljer, men istället för att fortsätta i gamla hjulspår ville de skapa något gemensamt och 1986, med utgångspunkt från Le Mesnil-sur-Oger, lanserade de sina första flaskor. Idag äger de 13 hektar odlingar med framförallt chardonnay i bl a Le Mesnil-sur-Oger, Cramant, Chouilly och Oger. Philippe är för övrigt son till Pierre Gimonnet medan Anne är dotter till François Gonet och brorsdotter till Philippe Gonet och givetvis även släkt med Michel Gonet i Avize.

Cuvée Tradition är husets enklaste vin och görs i 25 000 flaskor per år. Det är det enda, utöver rosén, som inte är 100 % chardonnay och det enda som inte enbart är gjort på grand cru-druvor. Druvorna till detta vin kommer från Oger, Cramant, Épernay, Vincelles, Verneuil och Troissy. Dosage på 9 g/l.

Betyg idag: 74

Sannolikt bäst: 2014 – 2018



Philippe Gimonnet med sin son, som också är aktiv i firman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar