Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 november 2013

Pierre Moncuit Pierre Moncuit – Delos


(100 % chardonnay)

När: 21 september 2013

Var: Hemma

Doft: Angenäm doft med inslag av torkad frukt, aprikos, mineral, äpplen och nougat.

Smak: Förvånansvärt rund till en början – innan syran slår till som ett knytnävsslag! Mycket äpplen, citron och mineral. Lång, härlig eftersmak av päron och citrusskal.

Kommentar: Champagne Pierre Moncuit är en familjeägd producent i Le Mesnil-sur-Oger. Huset grundades 1889 av Pierre Moncuit och hans hustru Odile Delos och drivs sedan 1977 av Nicole Moncuit och hennes bror Yves Moncuit. Nicole ansvarar för odlingarna och tillverkningen medan Yves sköter försäljningen. De äger tjugo hektar, varav femton i Le Mesnil-sur-Oger. Nicole tror stenhårt på att aldrig blanda årgångar. Därför har man inga reservviner, utan samtliga viner är alltid baserade på en enda årgång, även de som officiellt är årgångslösa. Man använder sig heller inte av några ekfat eftersom man anser att druvorna från Le Mesnil är tillräckligt kraftfulla och komplexa i sig själva.

Officiellt årgångslös, men det är uteslutande chardonnay från 2008 och Le Mesnil-sur-Oger i flaskan. Degorgerad i maj 2012 med en dosage på 8 g/l. Det här är ett stort vin och ett bevis på husets höga kvalitet och ortens magnifika druvor! Och ytterligare ett tecken på att 2008 verkar vara en fantastisk årgång.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2015 – 2020





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar