Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 januari 2014

Laherte Frères Blanc de Blancs Brut Nature


(100 % chardonnay)

När: 28 november 2013

Var: Geranium i Köpenhamn

Doft: Först väldigt sluten. Efter hand viss brödighet med inslag av mineral och persika.

Smak: Frisk och mycket torr smak. Härligt naturlig! Mineral, lite gröna äpplen och viss citrus. Mycket syra! Mycket bra!

Kommentar: Det här är en mycket spännande odlare! Firman grundades 1889 av Jean-Baptise Laherte. Idag drivs det familjeägda bolaget av bröderna Christian och Thierry Laherte och när de tog över efter sin pappa, Michel Laherte, tog de också tillbaka det gamla namnet Laherte Frères. Sedan 2004 är även Thierrys son, Aurélien, verksam i företaget. Man håller till i Chavot-Courcourt, precis sydväst om Épernay och nordväst om Côte des Blancs. Totalt äger firman tio hektar odlingar, men dessa är utspridda över 75 olika odlingslotter, i bl a Chavot, Courcourt, Moussy, Vaudancourt och Épernay. Ambitionen är att jobba så naturligt som möjligt och sedan 2005 är hälften av deras marker odlade enligt biodynamiska principer. De undviker helt och hållet kemiska bekämpningsmedel, men på grund av avståndet mellan vissa av deras jordlotter har de svårt att tillämpa en ekologisk inriktning fullt ut.

Druvorna till denna champagne kommer från Chavot, Vaudancourt, Voipreux och Épernay och är ekologiskt odlade. Hälften av innehållet är från 2010 och hälften utgörs av fatlagrade reservviner från 2009. Delvis malolaktisk jäsning. Helt utan dosage och degorgerad så pass sent som i juni 2013. Ung och mycket lovande!

Betyg idag: 80(+)

Sannolikt bäst: 2017-2022




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar