Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 27 januari 2019

Charles Dufour La Pulpe et le Grain – part 2

(45 % pinot blanc, 35 % pinot noir, 20 % chardonnay)

2 november 2018 (hemma)



La Pulpe et le Grain ingår i serien Les Instantanés från Charles Dufour. Detta är alltså part 2 och den är gjord på en blandning av pinot blanc, pinot noir och chardonnay. Part 1 och part 3 består uteslutande av pinot noir. Druvorna till dessa tre champagner kommer från 2009 och de är gjorda utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2016. Total produktion av part 2 uppgick till 3 807 flaskor.

Tanken bakom La Pulpe et le Grain är att hela druvan ska användas, vilket innebär att Dufour även inkluderar druvmusten från den andra pressningen till denna champagne.

Det vanligaste när man gör ”seriös” champagne är annars att man uteslutande använder sig av den första pressningen (la cuvée), vilket enligt regelverket innebär maximalt 2 050 liter druvmust från 4 000 kg druvor (ett viktmått som kallas för marc). I den andra pressningen (la première taille) får man pressa ut ytterligare 500 liter från samma druvmängd. Denna must, som riskerar att få smak från skal, kärnor och stjälkar, brukar man sälja till något av de stora champagnehusen där den hamnar i någon av deras enklare champagner.

Den här champagnen har en fantastisk doft, men något endimensionell smak. Den kan självklart växa med ytterligare lagring, men baserat på dagsformen tillhör den inte någon av Dufours bästa alster.

Doft: Utvecklad, söt, blommig och komplex. Inslag av honung, trä, solmogen persika, röda äpplen, lakrits och tvål.

Smak: Mycket torr, något fruktig och något bitter. Mogna röda äpplen med tydlig skalbeska, en gnutta honung, lite smör samt trä.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2021-2025

Andra champagner i serien Les Instantanés:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar