Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 21 januari 2019

Clos des Rochers Crémant de Luxembourg Brut

(pinot blanc, riesling)

27 oktober 2018 (hos Henrik & Weronica)



Vad jag minns är det här första gången jag dricker ett mousserande vin från Luxemburg. Och det är ett bra vin! Flaskan serveras blint, tillsammans med flera champagner, och jag reflekterar aldrig över att det inte skulle vara en champagne i glaset. Ett betyg så gott som något, antar jag. Jag får dock en känsla av att flaskan kan ha lagrats lite för varmt, för doften är något skum och smaken relativt endimensionell. Vinet är gjort på en blandning av pinot blanc och riesling.

Domaine Clos des Rochers drivs av familjen Clasen, vars vinodlande historia sträcker sig tillbaka till 1800-talet. Man förfogar över 18 hektar odlingar längs Moselfloden (Moselle på franska) där man odlar auxerrois, pinot blanc, pinot gris, riesling, chardonnay, gewürztraminer och pinot noir. Produktionen består för närvarande av 21 olika viner, varav tre mousserande. De mousserande vinerna görs med hjälp av champagnemetoden, d v s med en andra kolsyregivande jäsning på flaska. Luxemburg är för övrigt det enda landet utanför Frankrike som får lov att använda sig av beteckningen crémant. Appellationen Crémant de Luxembourg skapades 1991.

Doft: Komplex och något skum doft av grapefrukt, bränt gummi och gummi.

Smak: Utvecklad, fruktig och aningen bitter smak av söt grapefrukt och tropisk frukt.

Betyg idag: 82

Sannolikt bäst: 2016-2020

Den rektangulära etiketten på flaskans baksida indikerar att innehållet lever upp till appellationens krav:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar